خانه / مطالب و پروژه های تحقیقی معماری / اصول طراحی ، استانداردها و ریزفضاهای مدرسه ابتدایی

اصول طراحی ، استانداردها و ریزفضاهای مدرسه ابتدایی

اصول طراحی ، استانداردها و ریزفضاهای مدرسه ابتدایی

 تعريف : 

دوره تحصيلی ۵ ساله ای است که دانش آموزان از سن ۶ سالگی به آن وارد شده ، پس از طی نمودن ۵ پايه تحصيلی ، در صورت موفقيت در امتحانات گواهينامه پايان دوره ابتدائی را دريافت می نمايند.

اهداف :

در راستای جهت دهی ورشد همه جانبه دانش آموزان ، اهداف دوره ابتدائی بر مبنای نگرش دانش آموزان با توجه به سن آنها به شرح زير تعيين گرديده است :

_ آموزش مسائل اعتقادی

– اخلاقی – آموزش مسائل علمی

– آموزشی – آموزش مسائل فرهنگی

– هنری – آموزش مسائل اجتماعی

ساختار :

اين دوره تحصيلی مشتمل بر آموزش هفتگی دروس مختلف می باشد، که متناسب با پايه های تحصيلی ساعات اختصاص يافته برای هر درس متفاوت می باشد و زمان آموزش کامل در هر پايه بر مبنای ۲۰۰ روز کاری در هر سال ، برنامه ريزی گرديده است .

پلان مدارس

معمولا ۵ نوع پلان اصلی برای مدارس مورد قبول واقع شده‌اند:

  • پلان فشرده

  • پلان حیاط دار

  • پلان شعاعی

  • پلان خطی

  • پلان ارگانیک

اصول طراحی مدرسه

هر طرحی دارای اصول اولیه است که این اصول خلاقیت در طرح را از بین نمی‌برد بلکه طرح را از آشفتگی می‌رهاند.

همچنین ببینید :

مهمترین خصوصیاتی که در ساختار کلی یک مدرسه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد در زیر ذکر شده است:

  • الگوهای سازماندهی مختلف و تلفیق آنها

  • فضاهای عمومی و ارتباط با جامعه (که معمولا در مجاورت ورودی ساختمان مدرسه هستند.)

  • ناحیه‌های مختلف فضایی (مانند ناحیه کلاس‌ها، ناحیه فضاهای عمومی، ناحیه فضاهای باز بیرونی و…)

  • نقش راهروها به عنوان مسیر و هسته سازماندهنده، نقاط تاکید مسیر (ابتدا و انتهای مسیر)، فضاهای همجوار مسیر، فضاهای درون مسیر و مانند آن.

  • فضاهای باز بیرونی (به صورت درون گرا یا یرون گرا).

  • استفاده از دسته فضاها و تشکیل واحدهای همجوار فضایی که خصوصا در سازماندهی کلاس‌ها موثر است.

 

جدول شماره 1 –  برنامه فیزیکی و استانداردهای فضاهای بسته – ابتدایی

 

ميانگين سرانه ناخالص به ازاء هر دانش آموز                   ۴۵/۱۲ ÷ ۱۰= ۴/۵۱

                                                                 ۴/۰۶ = ( تعداد دانش اموز ) ۳۰۶۰ ÷ ۱۲۴۳۷/۵۹

ميانگين سرانه ناخالص به ازاء هر كلاس                      ۱۳۸/۱۹  =۹۰ ÷  ۱۲۴۳۷/۵۹

* با توجه به نقش و اهميت فضاهاي ارتباطي در مدارس ، اين فضاها مي توانند تا ۲۵% مجموع مساحت خالص گروههاي ۱ تا ۴ افزايش پيدا كند. همچنين در مناطق گرم و مرطوب ۵ درصد به فضاهاي ارتباطي اضافه ميگردد

 

جدول شماره 2 – برنامه فیزیکی و استانداردهای فضاهای باز محوطه – ابتدایی

توضيحات :

۱ . سطح لازم براي صف جمع به ازاي هر نفر دانشآموزان ۱/۶ متر مربع و سطح لازم براي عمليات نرمش و ورزش صبحگاهي به طور متوسط ۱/۷ متر مربع ميباشد . ليكن به علت كمبود زمين در شهرها , در جدول فوق عدد بزرگتر سطح سرانه صف جمع (۱/۶ مترمربع ) مبناي محاسبه و استفاده از زمينهاي ورزشي قرار گرفته است .

۲ . در مدارس تا ۱۲۰ نفر ( روستايي ) چون سطح زمين صف جمع از زمين ميني واليبال كمتر ميشود در محاسبه سطوح محوطـه زمين ميني واليبال (۱۳۶ متر مربع ) منظور شده است .

۳ . اين بخش شامل باغچه و درختكاري و سبزيكاري و همچنين اختصاص بخشي از باغچه براي سبزيكاري توسط دانـشآمـوزان ميباشد . سطح سرانه فضاي سبز براي مدارس ۰/۳۰ – ۰/۵۰ متر مربع درنظر گرفته شود .

۴ . براي يك كلاس ۲۵ مترمربع و براي هر كلاس اضافي در حدود ۵ متر مربع اضافه مساحت درنظر گرفته شود .

۵ . براي راههاي ارتباطي , فضاي تلف شده محوطه و پيشبيني توسعه آتي،۱۰ در صد سطوح فوق بايد در نظر گرفته شود.

جدول شماره 3 – خلاصه اطلاعات سطوح محوطه مدارس ابتدايي و برآورد سطح زمين مورد نياز

۱-مساحت ناخالص فضاهاي پشتيباني = فضای زيرساخت[ (مجموع فضاهاي پشـتيباني+فضـاهاي ارتبـاطي) ۱۰يـا۱۲ درصـد ]+فضـای ارتباطی [مجموع فضاهاي خالص پشتيباني%۱۵يـا%۲۰ ]+ مجمـوع خـالص فضـاهاي پشـتيباني(سـرويس بهداشـتی دانـش آمـوزان-بوفـه- آبخوری-سرايداری-نگهبانی و کلاس درس تربيت بدنی)

مساحت ناخالص فضاهای اصلی

2- مساحت ناخالص فضاهای پشتيبانی + ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ = سطح اشغال

3 – مترمربع محوطه سرايداری + سطح محوطه + سطح اشغال = سطح زمين

توجه : در صورتی که نوشته های جداول دیده نمیشود با گرفتن کلید ctrl کیبورد و غلطک موس نوشته را نزدیک کنید

 

[تعداد: 24    میانگین: 3.1/5]

درباره ی ava-architect.ir

جواد دانش بخش هستم کارشناس ارشد معماری و مدیر رسانه آوای معماری . امیدوارم با فضایی که در آوا ایجاد شده بتونیم به شما عزیزان طی تحصیلتون کمک کنیم و گامی در جهت پیشرفت جامعه معماری برداریم .

مطلب پیشنهادی

پاورپوینت تحلیل نمونه موردی ترمینال

این مطلب به ارائه پروژه پاورپوینت بررسی و تحلیل موردی دو ترمینال داخلی و خارجی میپردازد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *