خانه / مقالات / مطالعات معماری / اصول طراحی ، استانداردها و ریزفضاهای مدرسه ابتدایی

اصول طراحی ، استانداردها و ریزفضاهای مدرسه ابتدایی

اصول طراحی ، استانداردها و ریزفضاهای مدرسه ابتدایی

 تعریف : 

دوره تحصیلی ۵ ساله ای است که دانش آموزان از سن ۶ سالگی به آن وارد شده ، پس از طی نمودن ۵ پایه تحصیلی ، در صورت موفقیت در امتحانات گواهینامه پایان دوره ابتدائی را دریافت می نمایند.

اهداف :

در راستای جهت دهی ورشد همه جانبه دانش آموزان ، اهداف دوره ابتدائی بر مبنای نگرش دانش آموزان با توجه به سن آنها به شرح زیر تعیین گردیده است :

_ آموزش مسائل اعتقادی

– اخلاقی – آموزش مسائل علمی

– آموزشی – آموزش مسائل فرهنگی

– هنری – آموزش مسائل اجتماعی

ساختار :

این دوره تحصیلی مشتمل بر آموزش هفتگی دروس مختلف می باشد، که متناسب با پایه های تحصیلی ساعات اختصاص یافته برای هر درس متفاوت می باشد و زمان آموزش کامل در هر پایه بر مبنای ۲۰۰ روز کاری در هر سال ، برنامه ریزی گردیده است .

پلان مدارس

معمولا ۵ نوع پلان اصلی برای مدارس مورد قبول واقع شده‌اند:

  • پلان فشرده

  • پلان حیاط دار

  • پلان شعاعی

  • پلان خطی

  • پلان ارگانیک

اصول طراحی مدرسه

هر طرحی دارای اصول اولیه است که این اصول خلاقیت در طرح را از بین نمی‌برد بلکه طرح را از آشفتگی می‌رهاند.

مهمترین خصوصیاتی که در ساختار کلی یک مدرسه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد در زیر ذکر شده است:

  • الگوهای سازماندهی مختلف و تلفیق آنها

  • فضاهای عمومی و ارتباط با جامعه (که معمولا در مجاورت ورودی ساختمان مدرسه هستند.)

  • ناحیه‌های مختلف فضایی (مانند ناحیه کلاس‌ها، ناحیه فضاهای عمومی، ناحیه فضاهای باز بیرونی و…)

  • نقش راهروها به عنوان مسیر و هسته سازماندهنده، نقاط تاکید مسیر (ابتدا و انتهای مسیر)، فضاهای همجوار مسیر، فضاهای درون مسیر و مانند آن.

  • فضاهای باز بیرونی (به صورت درون گرا یا یرون گرا).

  • استفاده از دسته فضاها و تشکیل واحدهای همجوار فضایی که خصوصا در سازماندهی کلاس‌ها موثر است.

 

جدول شماره ۱ –  برنامه فیزیکی و استانداردهای فضاهای بسته – ابتدایی

 

میانگین سرانه ناخالص به ازاء هر دانش آموز                   ۴۵/۱۲ ÷ ۱۰= ۴/۵۱

                                                                 ۴/۰۶ = ( تعداد دانش اموز ) ۳۰۶۰ ÷ ۱۲۴۳۷/۵۹

میانگین سرانه ناخالص به ازاء هر کلاس                      ۱۳۸/۱۹  =۹۰ ÷  ۱۲۴۳۷/۵۹

* با توجه به نقش و اهمیت فضاهای ارتباطی در مدارس ، این فضاها می توانند تا ۲۵% مجموع مساحت خالص گروههای ۱ تا ۴ افزایش پیدا کند. همچنین در مناطق گرم و مرطوب ۵ درصد به فضاهای ارتباطی اضافه میگردد

 

جدول شماره ۲ – برنامه فیزیکی و استانداردهای فضاهای باز محوطه – ابتدایی

توضیحات :

۱ . سطح لازم برای صف جمع به ازای هر نفر دانشآموزان ۱/۶ متر مربع و سطح لازم برای عملیات نرمش و ورزش صبحگاهی به طور متوسط ۱/۷ متر مربع میباشد . لیکن به علت کمبود زمین در شهرها , در جدول فوق عدد بزرگتر سطح سرانه صف جمع (۱/۶ مترمربع ) مبنای محاسبه و استفاده از زمینهای ورزشی قرار گرفته است .

۲ . در مدارس تا ۱۲۰ نفر ( روستایی ) چون سطح زمین صف جمع از زمین مینی والیبال کمتر میشود در محاسبه سطوح محوطـه زمین مینی والیبال (۱۳۶ متر مربع ) منظور شده است .

۳ . این بخش شامل باغچه و درختکاری و سبزیکاری و همچنین اختصاص بخشی از باغچه برای سبزیکاری توسط دانـشآمـوزان میباشد . سطح سرانه فضای سبز برای مدارس ۰/۳۰ – ۰/۵۰ متر مربع درنظر گرفته شود .

۴ . برای یک کلاس ۲۵ مترمربع و برای هر کلاس اضافی در حدود ۵ متر مربع اضافه مساحت درنظر گرفته شود .

۵ . برای راههای ارتباطی , فضای تلف شده محوطه و پیشبینی توسعه آتی،۱۰ در صد سطوح فوق باید در نظر گرفته شود.

جدول شماره ۳ – خلاصه اطلاعات سطوح محوطه مدارس ابتدایی و برآورد سطح زمین مورد نیاز

۱-مساحت ناخالص فضاهای پشتیبانی = فضای زیرساخت[ (مجموع فضاهای پشـتیبانی+فضـاهای ارتبـاطی) ۱۰یـا۱۲ درصـد ]+فضـای ارتباطی [مجموع فضاهای خالص پشتیبانی%۱۵یـا%۲۰ ]+ مجمـوع خـالص فضـاهای پشـتیبانی(سـرویس بهداشـتی دانـش آمـوزان-بوفـه- آبخوری-سرایداری-نگهبانی و کلاس درس تربیت بدنی)

مساحت ناخالص فضاهای اصلی

۲- مساحت ناخالص فضاهای پشتیبانی + ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ = سطح اشغال

۳ – مترمربع محوطه سرایداری + سطح محوطه + سطح اشغال = سطح زمین

توجه : در صورتی که نوشته های جداول دیده نمیشود با گرفتن کلید ctrl کیبورد و غلطک موس نوشته را نزدیک کنید

 

19+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar

باکس دانلود

درباره ی ava-architect.ir

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله ی امنیتی *