خانه / مقالات / مطالعات معماری / اصول طراحی ، استانداردها و ریزفضاهای مدرسه ابتدایی

اصول طراحی ، استانداردها و ریزفضاهای مدرسه ابتدایی

اصول طراحی ، استانداردها و ریزفضاهای مدرسه ابتدایی

 تعريف : 

دوره تحصيلی ۵ ساله ای است که دانش آموزان از سن ۶ سالگی به آن وارد شده ، پس از طی نمودن ۵ پايه تحصيلی ، در صورت موفقيت در امتحانات گواهينامه پايان دوره ابتدائی را دريافت می نمايند.

اهداف :

در راستای جهت دهی ورشد همه جانبه دانش آموزان ، اهداف دوره ابتدائی بر مبنای نگرش دانش آموزان با توجه به سن آنها به شرح زير تعيين گرديده است :

_ آموزش مسائل اعتقادی

– اخلاقی – آموزش مسائل علمی

– آموزشی – آموزش مسائل فرهنگی

– هنری – آموزش مسائل اجتماعی

ساختار :

اين دوره تحصيلی مشتمل بر آموزش هفتگی دروس مختلف می باشد، که متناسب با پايه های تحصيلی ساعات اختصاص يافته برای هر درس متفاوت می باشد و زمان آموزش کامل در هر پايه بر مبنای ۲۰۰ روز کاری در هر سال ، برنامه ريزی گرديده است .

پلان مدارس

معمولا ۵ نوع پلان اصلی برای مدارس مورد قبول واقع شده‌اند:

  • پلان فشرده

  • پلان حیاط دار

  • پلان شعاعی

  • پلان خطی

  • پلان ارگانیک

اصول طراحی مدرسه

هر طرحی دارای اصول اولیه است که این اصول خلاقیت در طرح را از بین نمی‌برد بلکه طرح را از آشفتگی می‌رهاند.

مهمترین خصوصیاتی که در ساختار کلی یک مدرسه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد در زیر ذکر شده است:

  • الگوهای سازماندهی مختلف و تلفیق آنها

  • فضاهای عمومی و ارتباط با جامعه (که معمولا در مجاورت ورودی ساختمان مدرسه هستند.)

  • ناحیه‌های مختلف فضایی (مانند ناحیه کلاس‌ها، ناحیه فضاهای عمومی، ناحیه فضاهای باز بیرونی و…)

  • نقش راهروها به عنوان مسیر و هسته سازماندهنده، نقاط تاکید مسیر (ابتدا و انتهای مسیر)، فضاهای همجوار مسیر، فضاهای درون مسیر و مانند آن.

  • فضاهای باز بیرونی (به صورت درون گرا یا یرون گرا).

  • استفاده از دسته فضاها و تشکیل واحدهای همجوار فضایی که خصوصا در سازماندهی کلاس‌ها موثر است.

 

جدول شماره 1 –  برنامه فیزیکی و استانداردهای فضاهای بسته – ابتدایی

 

ميانگين سرانه ناخالص به ازاء هر دانش آموز                   ۴۵/۱۲ ÷ ۱۰= ۴/۵۱

                                                                 ۴/۰۶ = ( تعداد دانش اموز ) ۳۰۶۰ ÷ ۱۲۴۳۷/۵۹

ميانگين سرانه ناخالص به ازاء هر كلاس                      ۱۳۸/۱۹  =۹۰ ÷  ۱۲۴۳۷/۵۹

* با توجه به نقش و اهميت فضاهاي ارتباطي در مدارس ، اين فضاها مي توانند تا ۲۵% مجموع مساحت خالص گروههاي ۱ تا ۴ افزايش پيدا كند. همچنين در مناطق گرم و مرطوب ۵ درصد به فضاهاي ارتباطي اضافه ميگردد

 

جدول شماره 2 – برنامه فیزیکی و استانداردهای فضاهای باز محوطه – ابتدایی

توضيحات :

۱ . سطح لازم براي صف جمع به ازاي هر نفر دانشآموزان ۱/۶ متر مربع و سطح لازم براي عمليات نرمش و ورزش صبحگاهي به طور متوسط ۱/۷ متر مربع ميباشد . ليكن به علت كمبود زمين در شهرها , در جدول فوق عدد بزرگتر سطح سرانه صف جمع (۱/۶ مترمربع ) مبناي محاسبه و استفاده از زمينهاي ورزشي قرار گرفته است .

۲ . در مدارس تا ۱۲۰ نفر ( روستايي ) چون سطح زمين صف جمع از زمين ميني واليبال كمتر ميشود در محاسبه سطوح محوطـه زمين ميني واليبال (۱۳۶ متر مربع ) منظور شده است .

۳ . اين بخش شامل باغچه و درختكاري و سبزيكاري و همچنين اختصاص بخشي از باغچه براي سبزيكاري توسط دانـشآمـوزان ميباشد . سطح سرانه فضاي سبز براي مدارس ۰/۳۰ – ۰/۵۰ متر مربع درنظر گرفته شود .

۴ . براي يك كلاس ۲۵ مترمربع و براي هر كلاس اضافي در حدود ۵ متر مربع اضافه مساحت درنظر گرفته شود .

۵ . براي راههاي ارتباطي , فضاي تلف شده محوطه و پيشبيني توسعه آتي،۱۰ در صد سطوح فوق بايد در نظر گرفته شود.

جدول شماره 3 – خلاصه اطلاعات سطوح محوطه مدارس ابتدايي و برآورد سطح زمين مورد نياز

۱-مساحت ناخالص فضاهاي پشتيباني = فضای زيرساخت[ (مجموع فضاهاي پشـتيباني+فضـاهاي ارتبـاطي) ۱۰يـا۱۲ درصـد ]+فضـای ارتباطی [مجموع فضاهاي خالص پشتيباني%۱۵يـا%۲۰ ]+ مجمـوع خـالص فضـاهاي پشـتيباني(سـرويس بهداشـتی دانـش آمـوزان-بوفـه- آبخوری-سرايداری-نگهبانی و کلاس درس تربيت بدنی)

مساحت ناخالص فضاهای اصلی

2- مساحت ناخالص فضاهای پشتيبانی + ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ = سطح اشغال

3 – مترمربع محوطه سرايداری + سطح محوطه + سطح اشغال = سطح زمين

توجه : در صورتی که نوشته های جداول دیده نمیشود با گرفتن کلید ctrl کیبورد و غلطک موس نوشته را نزدیک کنید

 

باکس دانلود

درباره ی ava-architect.ir

جواد دانش بخش هستم کارشناس ارشد معماری و مدیر رسانه آوای معماری . امیدوارم با فضایی که در آوا ایجاد شده بتونیم به شما عزیزان طی تحصیلتون کمک کنیم و گامی در جهت پیشرفت جامعه معماری برداریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.