خانه / مطالب و پروژه های تحقیقی معماری / مطالعات معماری / اصول طراحی ،استانداردها و ریزفضاهای مجتمع تجاری و مراکز خرید

اصول طراحی ،استانداردها و ریزفضاهای مجتمع تجاری و مراکز خرید

این مطلب ارائه اصول طراحی ،استانداردها و ریزفضاهای مجتمع تجاری و مراکز خرید میباشد که حاوی مطالعات کامل و مفیدی جهت طراحی محتمع تجاری و مرکز خرید است . با ما همراه باشید

 

از زمانهای تمدنهای اولیه تاکنون ، فروشندگان برای فروش اجناس و ارائه خدمات در مکانهایی تجمع می نمودند که عموم مردم بدان دسترسی داشتند 110 سال بعد ازمیلاد مسیح ، در زمان امپراطوری « تروژان» برده های یونانی که به حرفۀ معماری اشتغال داشت در دو طبقه و دارای سیستم تهویه بود که در آن ردیفی ازحجره ها که بطور شگفت انگیزی که با امروزی ترین مراکزخرید شباهت داشت بناشده بودند . تجمع مغازه ها افراد زیادی رابه خودجذب می کرد. بازارچه های بلژیک ، بازارهای خیابانی لندن در زمان قرون وسطی و بازارهای خاورمیانه تمامی نمونه های از تشکیل متمرکز و اولیه فروشگاه ها هستند .

مرکز خرید باستانی Trajan's در روم
مرکز خرید باستانی Trajan’s در روم

هدف از ایجاد مراکزخرید

پیش ازبوجودآمدن این سیستم مبادله کالا بصورت پایاپای و بین تولید کنندگان ومصرف کنندگان انجام می گرفت که به تدریج وباازدیاد حجم تولیدات وتوسعه مبادلات براثرگسترش روابط اجتماعی واقتصادی توزیع تولیدات اهمیت پیداکردوبه سه دسته عمده زیرپدید آمدند.

تولیدکنندگان                  2-  توزیع کنندگان                        3- مصرف کنندگان

برای اینکه توزیع کنندگان بتوانند تولیدات رادراختیارمصرف کنندگان قراردهند، نیازبه وجوداماکنی داشتند وبدین ترتیب مراکزی برای عرضه کالا ورفع احتیاجات عموم احداث شد.

 

طراحی مرکز خرید
طراحی مرکز خرید

 

همچنین ببینید :

 

فضاهاي اصلي يك مركز تجاري

در توضيح راجع به فضاهاي يك مركز تجاري ابتدا بايد به اين موضوع اشاره كنيم كه منظور، تنها يك ساختمان به صورت درست مي‌باشد نه يك مجموعه كلي پاساژ.
  • فروشگاه‌ها و مغازه‌ها
  • – فضاهاي عبور و مرور
  • – ويد
  • – بار انداز
  • – پاركينگ
  • – تأسيسات
  • – انبار
  • -راه پله و آسانسور
  • – فضاهاي انتظار و نشيمن
  • – سرويس‌هاي بهداشتي عمومي و خصوصي

فضاي ويژه فروش    

فضاي فروش بايد در طبقات بلافاصله روي يكديگر در ساختمان و هر چه نزديكتر به درب ورودي قرار گيرد. طبقه زير همكف را نيز بهتر است براي فضاي فروش تخصيص داد. بنابراين انبارها و جايگاه كاركنان را در طبقات بالا و دفاتر اداري  را در بالاترين طبقه طراحي نمائيد.

 

طراحی معماری مجتمع تجاری
طراحی معماری مجتمع تجاری

تحويل كالا به فروشگاه

اين قسمت از فضاي رفت و آمد متشريان مجزا است و معمولاً تحويل در حياط كالا يا از طريق راههاي شيبدار صورت مي‌گيرد. كالا مستقيماً به وسيله حمل اتوماتيك به انبار تحويل داده مي‌شود. در صورتيكه تحويل كالا به علت خيابانهاي پر ازدحام، با مشكلات روبرو شد مي‌توان از قسمتي از فضاي پاركينگ را استفاده نمود. جابجايي كالا از انبار به نقاط فروش درشكل ارائه شده است. زباله را مي‌توان از پشت ساختمان فروشگاه تحويل وسايل حمل نمود.

ویترین 

 در طراحي ويترين، دسترسي آسان، با حداقل از دست رفتن فضاي پشت بسيار مهم است. ديد ويترين مغازه تعيين كننده ارزش آن است.
استانداردهای طراحی مجتمع تجاری
استانداردهای طراحی مجتمع تجاری

انبار

انبار از ضروري‌ترين فضاهاي يك مركز تجاري بوده كه مورد نياز عمده فروشندگان مي‌باشد. وسعت انبار بسته به نوع كالاهايي كه در آن نگهداري مي‌شود متفاوت خواهد بود. انبار يا روي يك طبقه ترجيحاً بالاي طبقه فروش و يا در هر طبقه در قسمت پشت در محوطه انباري يا در زير نيم طبقه باید طراحی شود .

بارانداز

درمراكز تجاري، بارانداز از مهمترين و در عين حال حساسترين قسمتهاي ان محسوب مي‌شود چرا كه انتقال ناصحيح بار و كالا از محل پياده شدن آن تا درب فروشگاه باعث اختلال در امور ديگر همچون حركت افراد در داخل فروشگاه و… مي‌شود. و در عين حال اصلي‌ترين هدف بار اندازها، بسته به نوع كالا در قسمتهاي مختلف و با مقياسهاي مختلف ساخته مي‌شوند كه اكثراً در طبقات زيرين اين كار انجام مي‌شود. در مورد باراندازهاي مواد غذايي به دليل حساسيت آنها در زمينه آلودگي و همچنين ميزان زباله انها به امكانات جانبي ديگر همچون سردخانه و…. نيز نيازمنديم.

 

اصول طراحی و استانداردهای طراحی مرکز خرید 

هنگام طراحي اوليه مركز تجاري، معمار سعي مي‌كند اساسي‌ترين نيازهاي كارفرما را با كمترين ترسيم در اختيار او قرار دهد. در مرحله بعد معمار، ساختمانهاي منفرد را به دور هم جمع مي‌كند و با ايجاد طرحي به صورت مجتمع ساختمان به خريداران مركز امكان مي‌دهد كه با گردش در قسمتهاي مختلف ساختمان ديداري از همه آنها داشته باشند.
«معماري بازي استادانه، صحيح و باشكوهي از احجام تركيب شده زير نور مي‌باشد. چشمان ما تربيت شده كه فرم‌ها را زير نور ببينند سايه و روشن، اين فرمها را آشكار مي‌سازد.» «لوكوربوزيه»
يكي از تعابير جمله بالا اين است كه زحمات يك معمار براي بيان فكر و انديشه خود در قالب حجم چه در خارج ساختمان (زير نور خورشيد) و چه در داخل ساختمان نورهاي طبيعي نفوذ كرده به داخل و نور مصنوعي با نور قوام مي‌يابند و چه بسا نور مزاحم و يا عدم نور كافي در يك فضا اين زحمات را بر باد دهد.
در مراكز تجاري و فروشگاه‌هاي بزرگ، بازي نور چه طبيعي و چه مصنوعي حرف اول را مي‌زند، چرا كه يكي از نقشهاي اساسي در جذابيت مركز تجاري را نور ايفا مي‌كند.
بازشوها مي‌توانند در قسمتي واقع شوند كه نور مستقيم آفتاب را در بخش معيني از روز دريافت نمايند. در بقيه ساعات روز نيز از طريق نورهاي غير مستقيم و نورهاي مصنوعي مي‌توان به جذابيت مجموعه افزود.
روشنايي فضا بايد ملايم و كافي باشد تا مردم را تحت تأثير قرار دهد و فضايي جذاب و آرام بخش ايجاد كند. منبع روشنايي را مي‌توان براي ايجاد زيبايي در طرح سقف‌هابه كار برد.
عناصر ديگر عبارتند از : موسيقي ـ تابلوها ـ تهويه مطبوع ـ علامت گذاري‌ها و طرح‌هاي گرافيكي و بالاخره مبلمان و استانداردها.
اصول طراحی مجتمع تجاری
اصول طراحی مجتمع تجاری

جمعيت

توجه به تركيب جمعيت در محدوده‌هاي تجاري به همراه خصيصه‌هاي نژادي و اقتصادي در مناطق مختلف كشور بسيار مهم است. در مناطقي كه سنت‌هاي قومي حاكم است، نبايد انتظار داشت گروههاي مختلف نژادي با هم خريد كنند. همچنين انتظار اينكه افرادي با درامد پايين يا متوسط از يك مركز خريد درجه يك خريد كنند، اشتباه است. افرادي با درآمد خيلي بالا معمولاً از مراكزي خريد مي‌كنند كه اجناس با قيمت متوسط يا پايين ارائه مي‌شوند

 

محدوده تجاري

عومل مشخص كننده يك محدوده تجاري در مراكز مختلف، متغير است. اين عوامل شامل اندازه، امكانات، ويژگيهاي طرح و برنامه‌ريزي، زمان دسترسي به مركز، موانع طبيعي و يا مصنوعي (خط راه‌آهن، رودخانه‌ها و…) وجود امكانات رقابتي است. بنابراين يك محدوده تجاري براي مناطق مختلف الزاماً داراي شكل و اندازه يكسان نيست.

موقعيت

بهترين موقعيت فروشگاه و مغازه در مركز جمعيت نشين با دسترسي آسان به وسايل ترابري عمومي  شخصي است. در انگلستان استاندارد فضاي پاركينگ براي هر صد مترمربع ناخالص فضاي فروشگاه معادل 5/3 الي 25/5 خودرو مي‌باشد كه در عرض روز در هر واحد پاركينگ سه يا چهار بار تخليه و اشغال صورت مي‌گيرد. در امريكا در هر جريب زمين 150 خودرو در نظر گرفته مي‌شود

 

برنامه‌ريزي فيزيكي طراحی مجتمع تجاری

 

نیازهای (انسانی وفضایی) بخش خدمات غذایی – کافی شاپ

 

ردیفشرح فضاظرفیت فضازیربنای سرانه m2زیربنای واحد m2تعداد

 

زیر بنای کل واحدملاحضات
1سرپرستی21020120
2سالن کافی شاپ10033001300
3آشپز خانه و محوطه سرو8540140
4پشتیبانی…..12121441144
5صندوق2510120
6بوفه2041018
7سرویس بهداشتی مراجعان15230130
8سرویس کارکنان5210110
9انبار24080180

 

نیاز های انسانی وفضایی بخش کتاب فروشی و لوازم التحریر

 

ردیفشزح فضاظرفیت فضازیر بنای سرانه m2زیر بنای واحد m2تعدادزیر بنای کل واحدملاحضات
1در پرستی21030130
2نمایش کتاب5073501350
3نگهداری کاغذ105/225125
4نمایش لوازم التحریر3041101120
5صندوق21530130
6سیر کلاسیون8033401240جمع کل
7انبار24080180875

 

نیازهای انسانی وفضایی بخش لوازم ورزشی و اسباب بازی

 

ردیفشرح فضازیر بنای سرانه m2زیر بنای واحدm2تعدادزیر بنای کلملاحضات
1سرپرستی5840140
2نمایش وسایل ورزشی4083201320
3نمایش لباسهای ورزشی18590190
4نمایش اسباب بازی3551751175
5صندوق21020120
6انبار22040140جمع کل
7سیر کلاسیون903270127995

 

نیازهای انسانی و فضایی بخش لوازم خانگی

 

ردیفشرح فضازیر بنای سرانهزیر بنای واحدتعدادزیر بنای کلملاحضات
1سر پرستی21530130
2نمایش لوازم صوتی و تصویری5073501350
3نمایش لوازم آشپز خانه7064201420
4حسابداری21020120
5صندوق11010110
6انبار24080180جمع کل
7سیر کلاسیون100330013001210

 

 

نیاز های انسانی و فضایی بخش گل خانه

 

ردیفشرح فضاظرفیت فضازیر بنای سرانهزیر بنای واحدتعدادزیر بنای کلملاحضات
1سرپرستی25101020
2نمایش گل طبیعی3061801180
3نمایش گا مصنوعی1581201120
4یخچال گلهری طببیی25/715115
5انبار12525125
6کحل آماده سازی گل45/210220
7صندوق11010160جمع کل
8سیر کلاسیون5031501150520

 

 نیاز های انسانی بخش فضایی کیف و کفش

 

ردیفشرح فضافضازیر بنای سرانهزیر بنای واحدتعدادزیر بنای کلملاحظات
1سرپرستی21530120
2نمایش لباس7564501450
3نمایش کیف و کفش5063001300
4اتاق پرو2510660
5صندوق21020120جمع کل
6سیر کلاسیون125337513751225

 

استانداردهاي فضا براي مراكز خريد و ارائه برنامه فيزيكي

 

نیاز های انسانی بخش فضایی طلا وجواهرات

ردیفشرح فضاظرفیت فضازیر بنای سرانهزیر بنای واحدتعدادزیر بنای کلملاحضات
1سرپرستی2510120
2نمایش جواهرات2051001180
3نمایش فروش ساعت155100175
4انبار12525125
5صندوق11010160
جمع کل
6سیر کلاسیون30390190

 

نیاز های انسانی بخش فضایی صنايع دستي

 

ردیفشرح فضافضازیر بنای سرانهزیر بنای واحدتعدادزیر بنای کلملاحظات
1سرپرستی21530120
2نمایش صنايع دستي7564501450
4اتاق پرو2510660
5صندوق21020120جمع کل
6سیر کلاسیون125337513751225
7انبار12525125

 

 

[تعداد: 2    میانگین: 4.5/5]

درباره ی ava-architect.ir

جواد دانش بخش هستم کارشناس ارشد معماری و مدیر رسانه آوای معماری . امیدوارم با فضایی که در آوا ایجاد شده بتونیم به شما عزیزان طی تحصیلتون کمک کنیم و گامی در جهت پیشرفت جامعه معماری برداریم .

مطلب پیشنهادی

مطالعات معماری خوابگاه دانشجویی

مطالعات معماری خوابگاه دانشجویی   معماری خوابگاه دانشجویی فضا های مورد نیاز جهت خوابگاه دانشجویی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *