خانه / مطالب و پروژه های تحقیقی معماری / مطالعات معماری / برنامه فیزیکی ، استانداردها و ریزفضاها برای طراحی یک موزه
برنامه فیزیکی ، استانداردها و ریزفضاها برای طراحی یک موزه
برنامه فیزیکی ، استانداردها و ریزفضاها برای طراحی یک موزه

برنامه فیزیکی ، استانداردها و ریزفضاها برای طراحی یک موزه

با برنامه فیزیکی ، استانداردها و ریزفضاها برای طراحی معماری یک موزه همراه عزیزان هستیم . برنامه فیزیکی یک موزه همراه با اطلاعات معماری موزه ها در این مطلب مورد بحث قرار گرفته ، با ما همراه باشید .

 

برنامه فیزیکی و ریزفضاها برای طراحی معماری یک موزه

همواره شاهدیم در طرح های معماری از موضوعات مورد نظر اساتید گرامی ، طراحی موزه با کاربری های متفاوت از جمله موزه هنرهای معاصر ، موزه دفاع مقدس ، موزه آب ، موزه باستان شناسی و … میباشد . لذا با توجه به اهمیت موضوع و نیاز مبرم دانشجویان معماری به نمونه موردی موزه و اطلاعات جامع در رابطه با طراحی موزه و استانداردها و برنامه فیزیکی ، و همچنین درخواست های مکرر کاربران گرامی مبنی بر قرار دادن این مطلب ، برآن شدیم تا اطلاعات کامل طراحی موزه را در این پست برای شما عزیزان قرار دهیم . امیدواریم  مورد استفاده قرار گیرد

موزه, حافظ ميراث فرهنگي ملت ها

از هر دريچه که به فرهنگ مردم در هر کجاي دنيا باشد, بنگريم, يک پيام کاملاً شفاف را از دل تاريخ بر کتيبه زمانه حک شده مي بينيم: آينده از آن ملتي است که گذشته خود را مي شناسد.

ميراث فرهنگي هر کشور؛ که عصاره شخصيت وجودي و هويت فرهنگي, اعتقادي و سياسي هر ملتي در تاريخ بوده و هر ملتي همان قدر داراي شخصيت هويت و اصالت ريشه و ارزش تاريخي است, که مستنداتي به عنوان ميراث فرهنگي از خود ارائه نمايد. و اولين اقدامي که در مورد نگهداري آثار و اشياء (مستندات تاريخي) لازم است, موزه مي باشد و موزه ها بنيادهاي اساسي هستند, که به وسيله آنها مي توان ميراث ارزشمندي را که در طي قرون و اعصار به جا مانده اند از گزند زمانه حفظ و امکان ديدارشان را براي مردم فراهم ساخت, از طريق موزه ها مي توان هنرهاي ملي معاصر را به مردم و جهانيان شناسانيد و با مراکز علمي و فرهنگي و موزه هاي دنيا ارتباط فرهنگي و هنري برقرار کرد. خلاصه هويت تاريخي را جايگزين سرگردانيهاي فرهنگ وارداتي و ضد ارزش هاي غربي نمود.

این مطالب نیز 100 درصد مرتبط با موضوع مورد نظر شماست :

برنامه فیزیکی و ریزفضاهای یک موزه
برنامه فیزیکی و ریزفضاهای یک موزه

ريشه کاوي و معنا شناسي واژه موزه:

موزه، يک واژه هند و اروپايي تبار هلني است. صورت هلني آن توموسيون يا موسيون To-Mouseiov , Mouseion است. نام موزه در عصر کلاسيک به مکاني گفته مي شد که نيايشگاه يا پرستگاه موس ها يا موزها که در زبان فارسي متداول تر است بود. لذا تو- موسيون, يعني پرستگان موس ها يا درست تر معبدي که منسوب و متعلق به موس ها بود و در آن مکان آييني و قدسي, آنها مورد تکريم, نيايش و پرستش مي گرفتند.

چنين قرابت معنايي با توجه به نقشي که موزها در پاسداري از سنت ها, ارزش ها, قوانين و حقوق مردمان به عهده داشتند, نمي تواند تصادفي بوده باشد. موزها هر يک از مبشران, مناديان, الهام دهندگان, راويان, حاميان, پاسداران و حافظان يکي از هنرها يا تخنس (technes) اعم از شعر, انواع شعر چه حماسي و چه تغزلي و يا آنکه هنرهاي چون تراژدي, کمدي, رقص, موسيقي به ويژه چنگ و سازهاي بادي همچنين تاريخ و اختربيني بودند. واژه موسيقي و موزيک که از نام موزها تراويده نيز با وظيفه اي که آنها برعهده داشتند, هماهنگي نام دارد.

بنابراين انس, نسبت و ارتباط با موزها يا سلوک, نيايش و تلاش براي تشرف به عالم آنها و حضور در معبد موزها يعني سهيم, انباز و يکي شدن با خود حقيقت, حقيقت زنده, ملموس, زيستني و دست يافتني نه با جسم و جسد يا اثر و آيينه, تصوير و يا پژواک آن.

تعريف «موزه» در اساسنامه ايکوم:

طبق اساسنامه ايکوم, که در بيستمين مجمع عمومي ايکوم در بارسلوناي اسپانيا (6 ژوئيه 2001/15 تير 1380) اصلاح گرديد. موزه نهادي دائمي است که به صورت غير انتفاعي در خدمت جامعه و توسعه آن بوده, در آن به روي عموم باز است و همچنين در آن تحقيقاتي در خصوص شواهد مادي زندگي بشر و محيط پيرامون وي صورت مي گيرد. مالکيت آنها را کسب و حفاظت نموده, در اختيار علاقمندان قرار مي دهد و به ويژه به منظور اهداف مطالعاتي, آموزشي و کسب لذت در معرض ديد مردم قرار مي دهد.

مطالعات معماری موزه
مطالعات معماری موزه

تاريخچه و اطلاعات در مورد موزه:

تاريخ موزه و نهاد موزه در طي اعصار پيوند نزديکي با تاريخ جامعه و سير تحول دانش و بينش بشر دارد. از اين رو براي شناخت جايگاه تاريخي و معلوم کردن تفاوت ها و تشابهات در نقطه نظرات امروزي نسبت به گذشته, بررسي تاريخ ضروري است که در اين راستا دو مورد زير بررسي مي شود:

1- تاريخچه موزه در جهان.

2- تاريخچه موزه در ايران.

3-1- تاريخچه موزه در جهان:

به طور کلي بايد دانست که موزه بدين صورت که در قرن بيستم شناخته شده مفهومي بالنسبه نوين در بر دارد, نام آن در اعصار عتيق کلاسيک به نهادي متفاوت- گو اينکه داراي خصلتي مشابه بوده- اطلاق مي شده است.

تاريخچه پيدايش موزه در جهان و روند تکاملي آن از يک مجموعه خصوصي تا موسسه هاي عظيم فرهنگي را مي توان در طي سه مرحله يا به اصطلاح موزه داران سه انقلاب بيان نمود. البته انقلاب به آن معنا که در هر مرحله تحول بنيادي فرهنگي و اجتماعي ژرف اتفاق افتاد.

 

تاريخچه موزه در ايران:

در گذشته قصرها و کاخ هاي سلاطين و امرا محلي بود که گنجينه ذخاير و غنايم و اموال بيت المال در آن نگاهداري مي شد و آن را «خزانه» مي گفتند. اموال اين خزاين توسط متصديان و تحويل داران ثبت و ضبط مي شد و مسئولين قابل اعتماد و معتبر به نام «گنجور يا خازن» به حفظ و نگهداري آن گمارده مي شدند. خزانه کاخ ها, گونه اي از موزه بود که ايرانيان آن را «گنج» و عرب «کنز» مي نامند.

اسناد و مدارک دولتي که ابتدا توسط الواح گلي, سپس به وسيله کتابت انجام مي گرفت؛ در بايگاني هاي اماکن مقدس و يا خزائن درباري و ديواني جمع آوري مي گشت. نسخ خطي نفيس نيز در کتابخانه ها و يا گنجينه هاي کتاب توسط کتابداران حفظ, نگهداري و حراست مي شدند. به همين صورت نگاهداري اشيا مقدس و پيشکش ها در معابد و نيايشگاه ها و نذري ها و وقفيات اهدايي به مساجد و تکايا, خانقاه ها و بقاع متبرکه, توسط متصديان امور وقفيات انجام مي گرفت. به طوري که به مرور زمان هر يک از اين بناها, خود صاحب يک گنجينه غني از اموال موقوفه ارزشمند گرديد که معتبرترين آنها خزاين و موقوفات حرم حضرت رضا (ع) در مشهد, حرم حضرت معصومه (س) در قم, موقوفات حضرت عبدالعظيم در ري و مقبره شيخ صفي الدين در اردبيل است. ملي کردن خزاين خصوصي دربارها و تشويق ثروتمندان و علاقمندان به جمع آوري اشيا باستاني و اشيا کهن قرون و اعصار گذشته و بخشين مجموعه هاي خصوصي به موزه هاي دولتي, موجب احداث و فراهم آمدن مجموعه هاي بزرگي به نام موزه شد.

اطلاعات در مورد موزه
اطلاعات در مورد موزه

ساخت موزه ایران باستان

در ميان آش هفت لشگري که سلطان صاحبقران از تکه پاره هاي تمدن غرب پخته بود, حبوبات متنوعي به چشم مي خورد که يکي هم از قضا, موزه بود. «ناصر الدين شاه دستور داد تا قسمتي از ساختمان هاي شمالي کاخ گلستان را تخريب کنند و (به جايش) اتاق موزه, کتابخانه, سرسرا, حوضخانه و ساير ملحقات را بسازند. بدين ترتيب موزه همايوني در سال 1293 ش. به عنوان نخستين موزه ايران تاسيس شد.

در سال 1295 ش. وزارت معارف و صنايع مستظرفه, موزه ملي ايران را تاسيس کرد. اين موزه گويا در آغاز در يکي از اتاق هاي مدرسه دارالفنون قرار داشته و باني آن مرتضي قلي خان ممتاز الملک بوده است. پس از مدتي اين مجموعه از دارالفنون به ساختمان مسعوديه منتقل گرديد و سپس با تاسيس موزه ايران باستان مجموعه آن شامل 280 قلم شيء به موزه تازه تاسيس انتقال يافت.

تاسيس موزه ايران باستان نقطه عطفي در تاريخ موزه و موزه داري ايران است. آندره گدار, مهندس و معمار فرانسوي که از سال 1308 ش. در استخدام دولت ايران بود, مامور تهيه طرح ساختمان اين موزه شد. در اين طرح, ورودي ساختمان با الهام از ايوان کاخ تيسفون ايجاد گرديد. ساختمان اين موزه نخستين بنايي بود که مختص موزه در ايران ساخته شد.» (تلخيص؛ نوشين دخت نفيسي, موزه داري, ص 9 تا 15).

در دوران پهلوي دوم, به همت «بنياد فرهنگ و هنر ايران», ساخت و تجهيز موزه ها در مرکز توجه قرار گرفت. بسياري از موزه هايي که ما امروز مي شناسيم محصول تلاش معماراني همچون عزيز فرمانفرمائيان, کامران ديبا و بهروز احمدي هستند که به سفارش بنياد فرهنگ و هنر ايران ساخته شده اند.

موزه, بازيگر نقش اصلي در گردشگري:

موزه به عنوان وسيله براي ارتباط ميان ميراث فرهنگي و مردم به شمار مي آيد. گردشگر پيام موزه را دريافت مي کند و موزه نيز به هدف خود که نزديک کردن ميراث فرهنگي و مردم با روشي قابل درک و قابل دسترسي به يکديگر است دست مي يابد.

استانداردهای طراحی موزه
استانداردهای طراحی موزه

موضوع موزه امروز چيست؟

موزه ها که در آغاز پيدايش نوين خود, از رنسانس به بعد, آثار تاريخي و عجايب را موضوع خود قرار داده بودند, در اين حرکتي که داشته اند به موضوعات خود تنوع بسيار بخشيده اند. از آثار تاريخي- طبيعي تا بسياري آثار مدرن امروزه به موضوعي موزه اي تبديل شده اند. ديگر نمي توانيم موضوع موزه را تاريخ برشماريم. تا هر کجا دانش و تجربه آدمي پيش رفته است, موضوعاتي براي موزه ها کشف شده اند. حتي باور گذشته اي که موزه را موضوعي به مثابه «اثر» مي شناساند دچار تزلزل شده است و ديگر موضوع موزه ها اثر نيست. موضوع موزه ها از موجوديت اثر فراتر رفته است. پس موضوع موزه چيست؟ آيا موضوع مشخصي ندارد؟ آيا حدود و گستره موضوعي موزه مشخص نيست؟ گستره موضوعي تا کجا پيش مي رود؟ اگر موضوع و گستره موضوعي يک پديده معين نباشد چگونه امکان دارد به تعريف آن پرداخت. از همين رو ديگر موضوعيت گذشته موزه ها معيار تشخيص و شناسايي آنها نيست. موزه ها از شيء گذشته اند و به مرحله فرا شنيت گام نهاده اند. امروز آنها به اثر موزه اي نمي انديشند.

مهم نيست چه شيء در موزه به نمايش درمي آيد. مهم اين است که شيء موزه اي تا چه حد مي تواند در خدمت رشد و تعالي انسان ها باشد. موضوع موزه امروز انسان است.

 

انواع موضوع موزه

گرچه ارايه تقسيم بندي جامع و کامل از انواع موزه عملاً غير ممکن و غير منطقي
مي نماياند, اما مي توان در يک نگاه کلي موزه ها را به 4 نوع تقسيم کنيم:

1- موزه هاي هنري يا زيبايي شناختي

2- موزه هاي تاريخي

3- موزه هاي علمي

4- موزه هاي تخصصي

4-1- موزه هاي تاريخي:

تمامي موزه هايي که مجموعه آنها با ديد تاريخي تنظيم و گردآوري شده و در يک دورنماي تاريخي در معرض نمايش قرار گرفته است, موزه تاريخي به شمار مي آيد و داراي زير مجموعه هاي متعددي از قبيل موارد ذيل مي باشند:

1- موزه هاي باستان شناسي

2- موزه هاي اماکن باستني

3- موزه هاي انسان شناسي (مردم شناسي)

4- خانه هاي تاريخي و مسکن شخصيت هاي معروف فرهنگي, هنري و سياسي.

ریزفضاها برای طراحی معماری یک موزه

طراحی گالري ها :

گالري ها که براي نمايش آثار هنري و اشياء فرهنگي و علمي مورد استفاده قرار مي گيرند بايد داراي شرايط زير باشند:
– از نظر حفاظت در مقابل خرابي، دزدي، آتش سوزي، رطوبت، خشکي بيش از حد، نور شديد آفتاب و گرد و غبار مطمئن باشند.
– در شرايط عادي، زاويه ي ديد انسان (54 يا 24 درجه به بالاي سطح تراز چشم) در مورد تصويري که در فاصله ي 10 متري قرار داشته و سطح آن کاملا روشن است موقعي حاصل مي شود که ارتفاع تصوير آويخته شده 4900 ميليمتر در بالاي سطح ديد و 700 ميليمتر به پايين سطح ادامه داشته باشد. تنها در مورد تصاوير بزرگ چشم انسان مجبور است از پايين تصوير تا به بالاي زاويه ي ديد حرکت کند. بهترين موقعيت براي نصب تصاوير کوچک (نقطه تاکيد: سطح افق در تصوير) عبارت از محلي هم تراز با ديد تماشاگر است.

اشياء مورد نمايش بايد طوري قرار داده شوند که بدون زحمت در معرض ديد مردم قرار بگيرند.

انواع موضوع موزه
انواع موضوع موزه

 

طراحی آمفي تئاتر:

  
بايد توجه داشت که آمفي تئاتر جدا از مسير عادي بازديدکنندگان باشد، نزديک به سالن اصلي ورودي و يا مستقيماً بدان راه داشته باشد. کاملا مجهز به وسايل ايمني باشد. (درهاي اضافي، سيستم مستقل برق، از نظر گرما و سر و صدا از بقيه بخش هاي ساختمان جدا باشد.
طراحي فضاي مناسب جهت دستگاه هاي نمايش فيلم، اسلايد و .. از نيازهاي اين سالن است.
خروجي ها بايد به طرف بيرون باز شده و مطابق با تعداد افراد و طول مسير حرکت آنها طراحي شوند.
ارتفاع درها نبايد از 220 سانتيمتر کمتر باشد.
عرض کريدورها 1100 ميليمتر براي تا 100 نفر، 1600 ميليمتر براي تا 250 نفر بايد باشد.
پلکان با عرض 1100 ميليمتر براي تا 100 نفر، 1600 ميليمتر براي تا 250 نفر بايد باشد.
حداقل ارتفاع پله ها 14 سانتيمتر و حداکثر 18 سانتيمتر بايد در نظر گرفته شود.
براي کوتاه کردن زمان انعکاس صوت، حجم محوطه به ازاي هر صندلي 14/ 5/7 مترمکعب مي باشد.
از طرح ديوارهاي قوسي و سهمي و ديوارهايي به شکل مقعر خودداري شود.
سرانه سالن نمايش بدون احتساب فضاي صحنه 1/1 متر مربع براي هر نفر مي باشد.
اگر براي هر 4-3 راهرو يک در خروجي جانبي به عرض 1 متر در نظر گرفته شود، به ازا هر راهرو 25 صندلي مجاز است.

ضوابط طراحی موزه ها
ضوابط طراحی موزه ها

استاندارد طراحی آمفی تئاتر در معماری موزه

خط ديد هر تماشاچي بايستي 12 سانتيمتر بالاتر از چشم تماشاچي رديف جلو باشد.
حداکثر فاصله آخرين رديف از خط جلوي صحنه 24 متر مي باشد.
همچنين مي بايست به گونه اي طراحي شود که بتوان صحنه را از هر جاي سالن به وضوح و به خوبي ديد يعني بايد تطابقي بين عمق و عرض آن موجود باشد.
صحنه هاي بدون بسط و گسترش مساحت کمتر از100 ترمربع، سقف صحنه کمتر از 1 متر بالاتر از قسمت فوقاني جلوي صحنه است.
نسبت ارتفاع جلوي صحنه به عرض، بايد 6: 1 باشد.
فاصله لبه نشيمن هر صندلي تا پشتي صندلي جلويي براي صندلي هاي ثابت حداقل 60 سانتيمتر و براي صندلي هاي تاشو حداقل 40 سانتيمتر بايد باشد.
حداقل عرض صندليها از محور تا محور دسته ي صندلي نبايد از 50 سانتيمتر کمتر باشد و حداقل عمق نشيمن صندليها نبايد از 40 سانتيمتر کمتر باشد.
ارتفاع اتاق پروژکسيون نبايد از 5/2 متر کمتر باشد.

تصوير : . استاندارد فضاي کنفرانس

برنامه فیزیکی موزه
برنامه فیزیکی موزه

طراحی کتابخانه :

مهمترين نکته اي که در طراحي اوليه ي کتابخانه بايد مورد توجه قرار گيرد، آرامش و سکوت و محيط مطبوع آن است که هم به محل استقرار آن در مجموعه و هم به مصالح به کار رفته در آن مربوط مي شود.
تابش مستقيم نور خورشيد از کتابخانه نامطلوب است. لذا حتي المقدور سعي شود نور کتابخانه از طريق جبهه ي شمالي تامين شود.

از آشکارسازهاي گرما و دود استفاد شود، از روش آب پاشيدن دوري کنيد زيرا آسيب آن براي کتاب بيش از آتش است.

ریزفضاهای طراحی موزه
ریزفضاهای طراحی موزه

در بخش کتب مرجع براي هر جلد کتاب مساحت 10 متر مربع اختصاص داده مي شود
در فضاي دسترسي باز؛ 15 متر مربع بر 1000 جلد کتاب (حداقل 100 متر مربع) اختصاص داده مي شود.
ميز مطالعه براي خواننده کتاب 600×900 ميليمتر مربع است و به ازا هر نفر 25/2 متر مربع فضا براي مطالعه اختصاص داد مي شود.
فضاي ميان قفسه ها بايد حداقل 4/1 -3/1 متر عرض داشته باشند.
راهرو ميان قفسه ها نبايد بيش از 3 متر طول داشته باشند.

همه ي کتابخانه ها به يک اتاق کار کوچک (10 متر مربع) و انباري کتاب مجهز به قفسه بندي (5 متر مربع) نياز دارند.

تصویر : دياگرام ارتباطي کتابخانه با ساير فضاهاي موزه

دیاگرام فضایی موزه
دیاگرام فضایی موزه

طراحی اداري :

جريان کار در يک اداره مانند ماشين است که تمام اجزاء آن با هم کار مي کنند. منبع نيروي يک اداره اطلاعات آن است. بدين سبب طرح ريزي مي بايد طوري باشد که اطلاعات بدون وقفه هاي بي مورد در هر قسمت جريان يابد. جهت دستيابي به اين هدف، بخشهاي اصلي اداري با توجه به عملکردهاي هر يک مي بايد در محل مناسبي در نظر گرفته شود. به طور مثال افرادي که در رأس قسمت مديريت قرار دارند، معمولا در يک جا جمع مي نمايند. يا قسمت مديريت مي تواند از محل تردد عمومي اداري به دور باشد و قسمت هاي امور اداري و مالي، دبيرخانه و … که داراي تماسي زياد با مسئولين و کارمندان اين قسمت هستند بهتر است در ارتباط مستقيم با آن در نظر گرفته شود.بخش اداري بهتر است از طريق سالن اصلي ورودي در دسترس عموم باشد، ليکن در نظر گرفتن ورودي مجزا و مستقل به منظور دستيابي کارکنان و افراد ويژه بسيار مناسب است.

طراحی بخش پژوهشي :

مساحت آزمايشگاه ها بايد متناسب با اندازه موزه باشد و فضايي که به اين منظور اختصاص مي يابد بايد وسيع بوده، از نور کافي و جريان هواي مناسب برخوردار باشد. همچنين به تمامي امکانات پيشگيري در برابر دزدي و آتش سوزي مجهز بوده و به آساني از درون و برون موزه قابل دسترس باشد.

طراحی بخش آموزشي :

در فضاهاي آموزشي مسئله ي نور هميشه حائز اهميت است. در صورتي که عمق کلاس از 5/6 متر بيشتر باشد حداقل عرض پنجره بايد 20/1 متر و ارتفاع آن 2 تا 5/2 متر باشد. ضمناً تابش نور بايد از سمت چپ صورت گيرد.

مقاله برنامه فیزیکی موزه
مقاله برنامه فیزیکی موزه

طراحی بخش انبار :

بسياري از موزه ها براي جلوگيري از مسائل ناشي از فشار و بار سنگين بر ساختمان طبقه زيرين آن را بعنوان انبار مورد استفاده قرار مي دهند. در سيستم انبار و نگهداري متحرک بافته هاي تخت، فاصله عمودي بين دو ميله افقي موجود در هر واحد، بايد به گونه اي در نظر گرفته شود که با اندازه بافته هايي که بر روي آنها انداخته خواهد شد، متناسب باشد. فاصله بين ريلها در سقف براي بافته هاي سبک، 15 سانتيمتر و براي بافته هاي سنگين با حجم زياد، 20 سانتيمتر مناسب است. فاصله بين انتهاي شي آويزان با کف اتاق براي گردش هوا بايد 60 سانتيمتر در نظر گرفته شود. همچنين فضاي پيش بيني شده در وسط اتاق بايد به اندازه اي باشد که بتوان هر واحد را به راحتي در معرض نمايش گذاشت.

طراحی پارکينگ :

     
نکاتي در باب معماري موزه- لازم است پارکينگ کارمندان از پارکينگ عمومي مجزا گردد و حتي الامکان فضايي سرپوشيده و يا حداقل سايه افکن (خصوصا براي پارکينگ کارمندان که ماشين مدت زيادي پارک مي گردد) در نظر گرفته تا از تابش آفتاب و نيز ريزش نزولات آسماني محفوظ باشد.

ورودي سواره حداقل 150 متر از تقاطع خيابان فاصله داشته باشد، يا از لاين کند شونده براي دستيابي به ورودي استفاده شود.

استانداردها و ریزفضاهای موزه
استانداردها و ریزفضاهای موزه

طراحی تاسيسات


محل ساختمان تاسيسات بايد به گونه اي طراحي شود که امکان دسترسي سواره و پياده به آن مسير باشد و دور از گالري ها و موزه باشد تا آلودگي هاي صوتي و هوايي آن مزاحمت ايجاد نکند.

 

 

برنامه فیزیکی و جدول استانداردها و ريز فضاهاي موزه

ریزفضاها برای طراحی معماری یک موزه

فضاهاتعدادزير بناجمع کل
نگهباني16 متر مربع
فروش بليط113 متر مربع
فروش بليط1300 متر مربع
لابي150 متر مربع
فروش محصولات1900 متر مربع
گالري ها
بخش مرمت و نگهداري
1- شناخت نمونه155 متر مربع
2- باستان شناسي140 متر مربع
3- آزمايشگاه عکس170 متر مربع
4- آزمايشگاه160 متر مربع
5- اتاق استراحت130 متر مربع
6- مرمت و نگهداري150 متر مربع
7-  خدمات114 متر مربع
8- سرويس بهداشتي63 متر مربع18 متر مربع
9- بخش پژوهشي1130 متر مربع
10- بخش آموزشي345 متر مربع135 متر مربع

جمع کل: 1981 متر مربع

 

ریزفضاها برای طراحی معماری یک موزه

مديريت

 

فضاهاتعدادزير بناجمع کل
1- اسناد140 متر مربع
2- بايگاني152 متر مربع
3- اتاق منشي114 متر مربع
4- اتاق مدير117 متر مربع
5- اتاق کنفرانس148 متر مربع
6- اداري234 متر مربع68 متر مربع
7- خدمات110 متر مربع
8- آبدارخانه114 متر مربع
9- سرويس بهداشتي43.5 متر مربع14 متر مربع

 

جمع کل: 277 متر مربع

 

ریزفضاها برای طراحی معماری یک موزه

خدماتي

 

فضاهاتعدادزير بناجمع کل
1- موتور خانه1180 متر مربع
2- تحويل و ثبت128 متر مربع
3- انبار1240 متر مربع

 

جمع کل: 448 متر مربع

 

ریزفضاها برای طراحی معماری یک موزه

 

خدماتي و رفاهي

 

فضاهاتعدادزيربناجمع کل
1- تريا
–  آشپزخانه128 متر مربع
– سالن پذيرايي1145 متر مربع
– لابي125 متر مربع
2- نمازخانه145 متر مربع
3- سرويس بهداشتي123.5 متر مربع42 متر مربع
4- سايت اينترنتي1100 متر مربع
5- کتابخانه
– پذيرش کتابخانه118 متر مربع
– مخزن کتاب170 متر مربع
–   سالن مطالعه1100 متر مربع
6- آمفي تأتر
– لابي125 متر مربع
– سالن سخنراني1200 متر مربع
– سن115 متر مربع
– اتاق کنترل128 متر مربع

 

جمع کل:  833

کلیت فضاهای موزه به شرح زیر می باشد:

فضای ورودی(بازدیدکننده گان-اداری)

اداری

ورودی به گالریها(6 گالری)

آمفی تیاتر

کافی شاپ

 

شرح ریز فضاهای موزه بر اساس طبقات در جداول زیر:

طبقه منهای یک(پارکینگ,تاسیسات,انباری)

 

جدول شماره 1

شرح فضاتعدادزيربناي هر واحدزيربناي کلتوضيحات
تاسیسات1404404
انباری1107170
پارکینگ128442844برای  64 عدد ماشین
نگهبانی11212
فضاهاي ناخالص جرز ارتباطي2525
جمع43444

ریزفضاها برای طراحی معماری یک موزه

 

ظبقه همکف

 

جدول شماره 2

شرح فضاتعدادزيربناي هر واحدزيربناي کلتوضيحات
نگهبانی11010
قسمت اداری
حوزه خدمات1
ورودی14242
سرویس بهداشتی22652آقایان,خانمها
آبدارخانه177
اطلاعات188
استراحت کارکنان11919
سالن غذاخوری14444
سانترال199
حوزه معاونت1
معاونت مالي اداري11515
معاونت آموزشي- پژوهشي

 

11515
معاونت فني- اجرايي

 

11515
اتاق بايگاني11212
روابط عمومي11515
دبيرخانه11515
حوزه رياست1
اتاق جلسات

 

11616
اتاق مدير

 

11414
منشي وانتظار11616
قسمت بازدیدکننده گان1
ورودی15555
گیشه فروش بلیط11010
سالن انتظار15959
فضاهاي ناخالص19090
جمع21570

 

طبقه اول

جدول شماره 3

شرح فضاتعدادزيربناي هر واحدزيربناي کلتوضيحات
وروری11818
گالری11120120جنگهای صلیبی
فروشگاه محصولات فرهنگی17070
سرویس بهداشتی12020
استراحت13838
فضاهاي ناخالص (جزر و ارتباطي)176176
جمع7442

ریزفضاها برای طراحی معماری یک موزه

نیم طبقه منهای یک:

جدول شماره 4

شرح فضاتعدادزيربناي هر واحدزيربناي کلتوضيحات
گالری21138138جنگ جهانی اول
گالری31160160جنگ جهانی دوم
گالری 41130130مدال,لباس,سکه و ….
فضاهاي ناخالص (جزر و ارتباطي)150150
جمع4578

 

کافی شاپ:

جدول شماره5

شرح فضاتعدادزيربناي هر واحدزيربناي کلتوضيحات
فضاهای ارتباطی12424
فضای نشستن1150150
آشپزخانه15050
فضاهاي ناخالص (جزر و ارتباطي)2020
جمع264264

ریزفضاها برای طراحی معماری یک موزه

نیم طبقه مثبت یک:

جدول شماره5

شرح فضاتعدادزيربناي هر واحدزيربناي کلتوضيحات
گالری519090جنگ جهانی سوم و ….
گالری 61125125جنگ ایران و عراق
جمع215

 

سالن نمايش:

جدول شماره 6

شرح فضاتعدادزيربناي هر واحدزيربناي کلتوضيحات
فضای پشت سن15050
فضای نشستن1117117
پيش فضاي ورود12020
فضاي سن11515
فضاهاي ناخالص (جزر و ارتباطي)108108
جمع5314314

ریزفضاها برای طراحی معماری یک موزه

پل خروجی:

جدول شماره 8

شرح فضاتعدادعرصه (حدوداً)متراژ کليتوضيحات
پل خروجی1150150
جمع150

ریزفضاها برای طراحی معماری یک موزه

 

گالری جنگ سرد(دیوار برلین) :

جدول شماره 9

شرح فضاتعدادعرصه (حدوداً)متراژ کليتوضيحات
گالری 71100100دیوار برلین

عرصه سبز:

جدول شماره 10

شرح فضاتعدادعرصه (حدوداً)متراژ کليتوضيحات
عرصه سبز116501650
جمع1650

ریزفضاها برای طراحی معماری یک موزه

منبع : آوای معماری

لطفا با ذکر منبع کپی کنید  …

[تعداد: 2    میانگین: 4.5/5]

درباره ی ava-architect.ir

جواد دانش بخش هستم کارشناس ارشد معماری و مدیر رسانه آوای معماری . امیدوارم با فضایی که در آوا ایجاد شده بتونیم به شما عزیزان طی تحصیلتون کمک کنیم و گامی در جهت پیشرفت جامعه معماری برداریم .

مطلب پیشنهادی

ضوابط و اصول طراحی پارکهای شهری

ضوابط و اصول طراحی پارکهای شهری اصولاً پارکها مجموعه ای از فضاهای سخت و فضاهای …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 5 =